MW Ερωτηματολόγιο: JONO EL GRANDE

Home » MW Ερωτηματολόγιο: JONO EL GRANDE

o JONO EL GRANDE

(JONO EL GRANDE)

απαντά στο ερωτηματολόγιο του MUSIC WORKS

Jono El Grande photo 350

φωτογραφία: Andreas Kleiberg

1. ΠΡΟΣΟΝΤΑ;
Μουσικά, είμαι αυτοδίδακτος: μελετούσα σύνθεση καί μουσική θεωρία στο σπίτι, κάθε μέρα για μερικά χρόνια αφότου σταμάτησα το art school που παρακολουθούσα. Είχα βαρεθεί τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ειδικά τις σχολές τέχνης και ήθελα να αναπτύξω μιά άφθαρτη αθωότητα σαν συνθέτης

2. ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΡΙΕΡΑ ΣΟΥ;
Εμπορικά, το Neo Dada από το 2009. Συνδέθηκε με κάτι εποχικό – μιάς και ο όρος “νέο νταντά” υποδεικνύει μιά καλλιτεχνική κατεύθυνση – δημιουργόντας έτσι συζητήσεις παγκοσμίως: “ χρειαζόμαστε ΕΝΑ ΝΕΟ neo dada;” και άλλα σχετικά. Ακόμα και η εφημερίδα Guardian το ανέδειξε. Περιέργως, δεν το είδα να έρχεται. Αλλά για μένα προσωπικά, είναι η ορχηστρική παρουσίαση ενός κομματιού που συνέθεσα για την Trondheim Sinfonietta το 2014 και η τελευταία μου κυκλοφορία Melody Of A Muddled Mason (2015). Εν πάσει περιπτώσει, ολά αυτά είναι στο παρελθόν. Το τώρα είναι το πιό σημαντικό.

3.ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ;
Γράφω όλη την μουσική μου σε παρτιτούρα, γιά την μπάντα μου καθώς και για άλλους καλλιτέχνες και ορχήστρες. Αυτή την στιγμή έχω υλικό για τουλάχιστον τρία με τέσσερα άλμπουμ. Η πρώτη μου φιλοδοξία λοιπόν, είναι να διευθετήσω τον τρόπο με τον οποίο θα κυκλοφορήσω όλο αυτό το υλικό. Επίσης, δουλεύω στο να καλυτερεύσω την μπάντα μου μετά από 16 χρόνια και να βγούμε περιοδεία σύντομα στην Ευρώπη. Ευελπιστώ και στην Ελλάδα.

4. ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΥΧΟΣΟΥΝ ΝΑ ΕΙΧΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙ;
Χεχε, υπάρχει τόσα καλό υλικό στην ιστορία (της μουσικής) και μόνο να αρχίσεις να το σκέφτεσαι – αν χρειαζόνταν να πάμε προς αυτή την κατεύθυνση… Ευτυχώς για μένα, έχω ξεπεράσει αυτού του είδους την σκέψη και δεν εύχομαι για κάτι άλλο, πέρα από αυτό που δημιουργώ ο ίδιος.

5. DESERT ISLAND DISCS (ΔΙΣΚΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΡΗΜΙΚΟ ΝΗΣΙ);
Shostakovich’ complete string quartets από τους Borodin String Quartet (μιά ηχογράφηση από τις αρχές της δεκαετίας του 80), Trout Mask Replica του Captain Beefheart, Burnt Weeny Sandwich του Frank Zappa, Hunky Dory του David Bowie, Nursery Chryme των Genesis, Lark’s Tounge In Aspic των King Crimson, All Things Must Pass του George Harrison, High Voltage των AC/DC, Out Of The Blue των Electric Light Orchestra, Remain In Light των Talking Heads, Aquiring The Taste των Gentle Giant, Nilsson Schmilsson του Harry Nilsson, Peter Gabriel 2 (Scratch) του Peter Gabriel, The Complete Works of Edgard Varèse, Pulcinella, Rite Of Spring and Petruchka του Igor Stravinsky και Brunost No Igjæn των Knutsen Og Ludvigsen. Καί το Breathless των Camel.

6. ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ΓΚΡΟΥΠ;
Frank Zappa, Captain Beefheart, King Crimson, Genesis (with Gabriel), Gentle Giant and Igor Stravinsky (αν υπολογίζεται). Και ο σπουδαίος Νορβηγός συνθέτης Arne Nordheim.

7. ΤΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΚΟΥΣ ΤΩΡΑ;
Αυτή τη στιγμή, ενώ γράφω, το The Snow Goose των Camel.

8. ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;
Ενα βιβλίο για την Ινδική φιλοσοφία. Η τελευταία νουβέλα ήταν You’re an Animal, Viskovitz του Alessandro Boffa.

9. ΧΟΜΠΥ;
Ζωγραφίζω και γράφω πολύ. Δευτερευόντως, μου αρέσει το σκί όταν έχω χρόνο για αυτό. Ξεκουράζομαι λύνοντας το Rubik Cube, κατ’ επανάληψη (μην γελάς). Μόλις τελείωσα το 5χ5χ5. Βλέπω μερικές ομοιότητες ανάμεσα στην περίπλοκη μουσική και τους περίπλοκους γρίφους.

10. ΒΙΝΥΛΙΟ, ΚΑΣΕΤΑ, CD, MP3 ή WEB STREAMING;
Ναί, ναί, ναί, ναί, ναί – με αυτή την σειρά!

11. Η INDIE ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ;
Παρακολούθησα την ετήσια τελετή Norwegian Grammy Spellemannprisen και χαλάστηκα, ζήλεψα και γκρίνιαξα (το ινδικό βιβλίο της φιλοσοφίας ξεχάστηκε γρήγορα). Ετσι λέω: η indie μουσική την εποχή του ίντερνετ είναι υπερσυνωστισμένη και καταδικασμένη, παρόλα αυτά ακόμα καλά κρατεί. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε στην εποχή των “πρωτοεμφανιζόμενων” και των “νέων ελπιδοφόρων”, των οπόιων όμως, η δεκαπεντάλεπτη φήμη ξεπερνιέται από ένα άλλο νεοφερμένο εφημερόπτερο σύντομα. Το διαδίκτυο ταυτόχρονα οπτικοποιεί και αναπαράγει αυτή την κατάσταση. Μπορείς να είσαι οποιοσδήποτε θέλεις να είσαι, να ανακαλύψεις τον εαυτό σου. Αλλά, και αυτό είναι το παράξενο, παρόλο που έχουμε κάθε ευκαιρία να προμοτάρουμε τους εαυτούς μας στο intenet 2.0, το μεγαλύτερο πρόβλημα των καλλιτεχνών είναι ότι είναι τόσο στερεότυποι, ακόμα και “οι εναλλακτικοί”. Το 99,9% όλων των σημαντικών καλλιτεχνών (ας ξεχάσουμε τους κακούς) είναι ενοιολογικά αδύναμοι. Εάν ένας καλλιτέχνης ή μία μπάντα θέλει να επιστήσει την προσοχή του κοινού, θα πρέπει να εκπροσωπεί μια νέα αντίληψη, κάποιας μορφής επαναστατικότητα. Σκέφτομαι πως θα μπορούσαν να είναι οι Pussy Riot, αν ήταν πραγματικά καλές. Εχουν μία ισχυρή πολιτική άποψη, αλλά η μουσική τους είναι εξωφρενική…Αλλά αυτό ήταν αρκετά αρνητικό … Ξέχνα αυτό που είπα και δημιούργησε μουσική.

12. ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑ ;
Νίκη χωρίς συμμετοχή.



Jono El Grande

Melody Of A Muddled Mason

melody of a muddled mason 350Rune Grammofon (RLP3175)

Strictly one off limited pressing on exquisite mint green vinyl. Comes with the CD inserted. “Melody Of A Muddled Mason” is the natural successor to “Neo Dada”, Jono´s masterstroke from 2009. Some of Jono´s finest writings can be found here, and he has refined his already considerable arranging skills to perfection, just listen to Bach’s Beach and the title track for evidence. Jono lists movements like Rock in Opposition and the Canterbury scene and artists and composers like Frank Zappa, Stravinsky, Magma, Henry Cow and Gentle Giant as sources of inspiration. With his releases and stage shows he has now established his own signature, with mature compositions, refined arrangements, improved guitar playing and the introduction of subtle vocals. “Melody Of A Muddled Mason” is the sound of a composer and producer at the peak of his powers. The mint green vinyl and Kim Hiorthøy´s strikingly original artwork completes this extraordinary release.

reviews

Norway’s Jono El Grande is something quite different. He’s a self-taught musician whose musical creations clearly fall into the Avant-Prog and Canterbury genres. The music owes much to certain periods of Frank Zappa with its use of Vibraphone and sax not to mention Grande’s bass monotone vocals stylings. I will tell you at first I wasn’t planning on reviewing the album thinking it didn’t really fall in line musically with what we do here at the Progressive Rock Files, however the more I listened to the albums six tracks, it’s a short thirty-five minutes by the way, the more I was intrigued by the crazy music. While there are plenty of over-the-top musical histrionics, there are equally many times where thematic melody wins the day and songs come out of the craziness and blossom into some extremely engaging tuneful compositions. It’s herky-jerky, it’s jaunty, it’s noisy but most of all its very musical. Everyone is performing at a high level, which is required because playing this type of complex music can’t be easy. Much of the album is instrumental but Grande’s vocals pop in here and there. I particularly liked his use of dreamy double-tracked vocals in the title track “Melody of a Muddled Mason” [9:17]. It’s a slow and plodding piece that bursts into some searing distorted guitar leads at about the four minute mark. But hey at over nine-minutes there are plenty more musical change-ups that radically alter the composition’s musical direction. It’s not the type of music I listen to regularly, but as I say there is something quite captivating about Jono El Grande and if you’re looking for something a little out of the ordinary and no afraid of a little angularity and dissonance presented in a more light-hearted fashion this is a good bet.

source: The Progressive Rock Files (US)

Here is an album completely out of left field. The artist is Norwegian musician and composer Jono El Grande and the album is titled Melody Of A Muddled Mason. The artist has been recording since 1999 and the release of his debut Utopian Dances. According to the artist he has been influenced by artists like Zappa, Gentle Giant, as well as the Canterbury Scene and RIO movements. After listening to Melody Of A Muddled Mason one thing became clear, it is an album of unbridled quirkiness with incredibly smart arrangements and excellent musicianship zigzagging between experimental art rock and avant prog. If there ever was an album difficult to pigeonhole it is this one. It is both melodic and discordant and I think that is what makes this so special. For an experimental rock/pop album that is so damn listenable it is a testament to the players ability to make off kilter music stick in your brain. The first track “Bach’s Beach” is a prime example. Quirky guitar and bass and Grande’s low baritone vocals make for a provocative listen with vibraphone adding a youthful playfulness. The music veers in different directions; experimental, progressive, classical, jazz, pop and rock music are all touched upon. The title track has a darker feel with strings adding a denser layer of sound. Eerie background effects and wild guitar extrapolations make for a truly unsettled listen. The third track “Lament X” is a short solo violin interlude with a classical bent. The quirkiness continues with “Violent Water Promenade” featuring a tasty bass and guitar groove and soaked with violin and cello. In “Abiding Swansong” there are equal doses of Rhodes, vibraphone sax giving this one an eclectic yet strangely catchy vibe. The more I listen to Melody Of A Muddled Mason the more I like it. Its complexity is not easy to get on first listen but over time I think anyone who appreciates the eclectic side of rock and pop will really dig it.The musicians are:
Jono El Grande (guitars, vocals, percussion, farfisa, piano)
Erik Løkra (alto, tenor and baritone saxophones, flute)
Anders Kregnes Hansen (vibraphone)
Torgeir Koppang (Fender Rhodes)
Terje Engen (drums)
Eivind Henjum (bass)

source: http://www.seaoftranquility.org

biography

Jono El Grande is the stage name of Jon Andreas Håtun (July 29, 1973 – ).
Jono El Grande is an autodidactic Norwegian composer, band leader, guitarist and conductor. He cites as his major sources of influence Captain Beefheart, ’60s Frank Zappa, King Crimson, Igor Stravinsky and Art Rock.
Although Jono El Grande is enjoying modest growth on the European avant-garde scene, he is most well known in his own country for his eccentric and amusing performance art/dada-inspired live shows. In 2000 he formed The Jono El Grande Orchestra, renamed Jono El Grande & The Luxury Band in 2005. From 1995 – 1998 he formed various band projects leading to the presence of Jono El Grande & The Luxury Band: Menü Tizz Aura (1995 – 96), The Gringo Quartet (1996), Grande Corpse (1996), Vidunderlige Vidda (The Wonderful Mountain Plateau or La Dolce Vidda) (1996 – 98). In the years 1990 – 1992, Jono El Grande assembled a series concept bands intended for one-night performances and recordings and/or rehearsings only: Mannes Fatales, The Terror Duo, Black Satan, The Pez Dispensers, Acetaded Beat, As Drosera in addition to a handful of school bands formed to mark end-of-term celebrations and similar occasions.
Jono El Grande has released five albums in addition to contribute with compositions on other projects (both Rune Grammofons anniversary albums “Money Will Ruin Everything 1 & 2” and on “Wire Tapper #21”, the avant-garde music magazine The Wire’s 21st edition of their CD series). Jono El Grande served as festival composer for Happy Days 2007, presented by Ny Musikk, the Norwegian section of ISCM – International Society For Contemporary Music.

JONO EL GRANDE – “BACH’S BEACH”
JONO EL GRANDE – “NEO DADA”

Scroll to Top